Followers

Mutiara Kata

Rasulullah shallallahu 'alaihi wassalam bersabda yang bermaksud, "Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka ketika di akhirat dikatakan kepadanya, Masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai." (HR Ahmad, Ibnu Hibban, Thabrani, Dishahihkan Al-Imam Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih Al-Jami’ Ash-Shaghir, no. 660).

Thursday, August 18, 2011

kenangan di uia PJ






Salam 18 Ramadhan

Alhamdulillah dengan izinNya maka sudah nak masuk hari ke-18 umat Islam berpuasa. dalam perjalanan nak ke uia, aku sempat la on ikim.fm, terdengar Dj Siti bercoleteh. ini boleh dijadikan sebagai motivasi pagi juga atau boleh juga dikategorikan salah satu cara mahu munasabah especially tentang puasa yang kita sedang lalui ini. cuba selidik macam mana adakah puasa kita makin hari ibarat macam tebu atau macam teh tarik? kenapa ia diibaratkan dengan tebu dan teh tarik? tebu ni makin hujung makin tawar, mananya makin penghujung, makin malap ibadat puasa kita, makin malap amalan2 sepatutnya dilaksanakan di bulan puasa...kalau teh tarik pulak, makin ditarik makin pekat teh tersebut, seolah2 makin ditarik makin pekat, maknanya makin di penghujung bulan ramadhan, makin kuat kita gandakan amalan puasa dan ibadat2 lain..sentiasa bacakan al-quran, cuba abiskan 30 juzuk, bangun malam, banyakkan sedekah..alhamdulillah....so selagi ada masa, jom jadikan puasa ni seperti teh tarik, dan andainya ini adalah ramadhan terakhir...

cukup tazkirah aku di pagi 18 ramadhan ni..opss kenapa aku letak video kat atas tu..mengimbau kembli memori aku 10 tahun yang lalu..alamamak, rasa macam sekejap je kan..rupa2nya dah 10 tahun..lagu inteam kat atas tu adalah lagu tema masa aku mendaftarkan diri ke uia matrik petaling jaya..masa tu, ingat lagi kakak-kakak taaruf week tu tanya tahu tak nyanyikan lagu di ni..ada yang cakap tahu, ada yang cakap tak tahu..tp bagi aku, sure la aku tak tahu..aku belum kenal kumpulam in team masa tu, aku hanya tahu kumpulan raihan je...mmg katak di bawah tempurung kan! tapi pelik, boleh pulak katak di bawah tempurung belajar ke uia..hihihi..gurau je....

bila mengenang kisah lalu, teringin tak nak kembali zaman2 dulu kala?? kalau diberi pilihan, mana kamu pilih? kanak-kanak, remaja, universiti, zaman bujang lepas universiti atau zaman sekarang, ada suami dan sorg anak? kalau aku, sure sekarang, sbb hari2 bleh tatap wajah anak kesayanganku sofiya..(opss sudah rindu sama dia)...bila teringat zaman matrik dulu, macam tak percaya kan selama 18 tahun bersama mak ayah, tetiba kena berhijrah ke PJ..kalau ikutkan hati mmg tak nak masuk pun uia, impian nak masuk utm...tapi takdir Allah yang menentukan apa yang terbaik untuk hambaNya.

selama dua tahun di matrik uia PJ..banyak kenangan yang tak dapat dilupakan..kalau bulan puasa, aku sanggup pi masjid (arghh lupa lak nama apa) untuk berbuka bersama..kalau ada yang tak nak join, aku sanggup pi sorg2..sbb kat masjid nanti jupe la kawan..lagipun dengan cara ni mmg menjimatkan..maklum la masa dok matrik dulu, aku hanya dapat biasiswa 1500 satu sem..kalau ikut logik akal cukup tak? ntah la..aku masa tu kalau aku bab duit ni tak pandai sangat..tapi masih tahu hargai duit...tapi masa tu kalau aku nak balancekan duit aku, mst tabung haji jadi mangsanya..tp masa tu tabung haji aku adalah nyawa2 ikan je...tapi sekarang tabung haji tu tempat aku simpan duit emergency..nak pi haji, kena tunggu duit cik husband menggunung dulu..insyaAllah...

kalau cakap berbuka puasa di masjid uia tu, menunya best2 aje..maklum la uia PJ tu kan kawasan org kaya2..tengok aje umah2 di sekeliling uia PJ tu, mmg hebat..siap ada swimming pool lagi..tp aku suke kawasan area PJ..tu berangan kalau tak dpt dok PJ, dok Kelana Jaya pun ok..janji aku kena kerja kat uitm shah alam..tak dapat uitm shah alam pun takpe, dpt uitm puncak alam pun ok..janji dekat dgn husband..opss dah merempet la entry ni..padahal nak citer kenangan uia PJ...teringat lagi kenangan tengok piala dunia 2002 tu..tak silap kat asia kan..jepun/korea tu...penuh org dlm bilik tv..kenangan dengan roomate bermasalah pun ada..tak tahu la sekarang dia jadi apa..wallahualam...

apapun taaruf week aku mmg mencabar, 12 days..bayangkan 12 hari kena pakai baju yang sama iaitu baju batik color ungu tu..mmg tiap2 malam basuh, sidai then gosok...tak pernah aku pakai baju tak basuh..satu kenangan yang tak dapat dilupakan selama ber'taaruf week'..dan alhamdulillah, akhirnya aku berjaya menggenggam segulung ijazah

No comments: