Followers

Mutiara Kata

Rasulullah shallallahu 'alaihi wassalam bersabda yang bermaksud, "Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka ketika di akhirat dikatakan kepadanya, Masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai." (HR Ahmad, Ibnu Hibban, Thabrani, Dishahihkan Al-Imam Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih Al-Jami’ Ash-Shaghir, no. 660).

Tuesday, April 24, 2012

percutian ke penang..

Alhamdulillah, syukur padaMu ya Allah, percutian pertama bersama keluarga kecil kami berjaya dilaksanakan..
kami ke mana? jawapannya ke penang..dengan hanya tiket rm 45 je..kami bertiga selamat sampai..syukur sangat2..percutian yang sungguh budget..

saya telah order tiket sejak 8 bulan yang lalu..Airasia tengah wat promotion dengan harga 10 sen seorg..so kami bertiga pergi balik hanya 60 sen...ditambah dengan service tax airport je...yang lain kami tak ambil termasuk la insuranse, bagasi dan apa-apa yang boleh menambah caj untuk tiket penerbangan kami bertiga...

alhamdulillah, 1st time sofiya naik flight tika usia setahun 7 bulan...perjalanan kami ke penang, dengan tourist guide kami adalah my x-student di my-x office, PSMZA..alhamdulillah..nasib ada Zul, yang amik dan bawa kami ke airport. thanks sekali lagi to my x-student..best juga jadi pensyarah ni...ada ramai anak-anak student yang boleh diminta tolong..

kami ke sana hanya berbekal 4 je beg yang ksemuan hanya carry naik atas..so tak perlu la nak bayar untuk bagasi..bila bermusafir, kena bijak untuk membawa baju/sluar dengan limited tapi bermanfaat dan menutup aurat. 1 beg pakaian saya dan suami dan satu beg sofiya..berat kedua-duanya tak sampai 7 kg..agak-agak kalau pi sarawak bawa beg kecil sudah la yer..tak perlu la nak bayar untuk bagasi..dasar kedekut betul pulak...tak tengok la camne..

cuma kami hampir2 kena bayar lebih kerana kononnya tak check in guna web in..huhuhu..tak tahu camner nak print sbb masa masa web airasia, katanya dah check in..tapi alhamdulillah..tak perlu bayar walaupun lupa nak bawak barcode tu kan...

pengalaman flight dengan si kecil yang mmg selalu behave, takde masalah..cuma masa nak landing tu dia nak cry..agaknya telinga berdengung..bagi susu dia tak nak...masa dalam flight, hanya bagi buku2 atau katalog dalam flight tu je..lupa nak bawa buku-buku sofiya...apapun suke naik flight bila anak tak meragam..diam je kat tempat duduk dia..opss walaupun sofiya belum genap 2 tahun, tapi tiket dia tetap untuk usia 2 tahun..saje tak nak harga baby..kalau harga baby..caj 50 ringgit..so mahal la kan...so saya decide la tiket sofiya sama dengan kami berdua...alhamdulillah, takde masalah pun..so mmg percutian yang budget...

di mana kami berteduh?? jawapannya ialah Naza Talyya Hotel..area Tanjung Tokong. Hotel ni pun my student yang cari..kebetulan dapat harga staff....so saya booking for 2 nights....kami ke Penang bukan aim nak makan, tapi jalan2..nak kenal Pantai Miami, Batu Feringgi dan sebagainya...kalau nak makan, kena pastikan tempat2 yang dituju mmg tip top..so Hotel ni dekat juga dengan Tesco..kami boleh 2 kali berulang alik ke sana...okey percutian disambung entry yang akan datang (itu kalau rajin la update kan)..

apapun bila naik flight, terasa diri ni dekat sngt dgn Allah..maklum la dok tinggi atas kat langit..macam-macam yang boleh berlaku..selain itu melihat kebesaran Allah..bila Allah bagi akal ni, rajin-rajin la skit untuk berfikir tentang penciptaanNya.

sebagai akhir kata, siapa kata naik flight hanya untuk org kaya? so ambil la kesempatan untuk ajak anak-anak jalan2 menaiki flight. kerana di sana banyak ilmu yang tersembunyi.waalhualam

No comments: