Followers

Mutiara Kata

Rasulullah shallallahu 'alaihi wassalam bersabda yang bermaksud, "Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka ketika di akhirat dikatakan kepadanya, Masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai." (HR Ahmad, Ibnu Hibban, Thabrani, Dishahihkan Al-Imam Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih Al-Jami’ Ash-Shaghir, no. 660).

Friday, January 25, 2013

Percutian Pertama#2013: Langkawi (Part 1)

Assalamualaikum

Alhamdulillah, percutian pertama tahun 2013 berjaya direalisasikan..next percutian tak tahu la..sbb takde lagi booking ticket...tak berani...risau akan dpt another baby...so nnt burn camtu je..lagipun dah masuk kerja ni..kena tengok la bila time bleh cuti..kalau time study week sure tak boleh kan..kena tunggu sem break la jawapannya..so kita hold dulu percutian dgn flight..setakat guna kereta, boleh consider....rasa nak ajak husband jalan2 ipoh pulak...tapi bila yer...

Percutian ke Langkawi bermula jam 7.30 pagi dengan AirAsia pada 21 January 2013. Kami ber-4 termasuk MIL. Tiket kami adalah RM 135.00 bertiga pi balik..MIL beli kemudian..termasuk bagasi RM188.00..so agak mahal kan compare dengan kami bertiga...nak dapat tiket macam ni agak payah la dengan AirAsia skrg ni..dulu pernah pi Penang, bertiga RM45..masa booking sarawak pun RM87...tapi ada halangan pulak..so tak dapat pi...skrg kalau bertiga dah RM300 lebih...huhuhuhu..so kena hold dulu, kena rancang bebetul...kan ada yang nangis tak berlagu pasal ter'burn' camtu kan!

kredit by google

HARI PERTAMA

Sebelum  terlupa kami bermalam di Apartment CHOGM, rumah istirehat DBKL..per day hanya RM20..so kami pergi 2 malam, total RM40 je la..rumah ni boleh muat 8 org...tapi mmg puas hati..ada kolam lagi..mostly yang menginap kat sini org putih...tak sure la depa tu berapa bayaran..rumah ni hanya untuk kakitangan DBKL je bleh booking...nasib amik masa hari bekerja..so dptla..kalau tak mmg ada booking yang kat Pantai Cenang tu....berbaloi dapat rumah penginapan murah..save budget..lagipun pi sana nak jalan2 area2 Langkawi..no need to book yang mahal2...lain la kalau nak honeymoon, kena la hotel mahal2 skit..baru best...

sampai kat aparment ni dalam 11 lebih, so kami rehat2, tidur dulu..mmg saya suka booking ticket waktu pagi...dalam waktu zohor bangun, bersiap2 nak cari makan..then perut kenyang baru...jalan2... tapi biasa la 1st time sampai...tak tahu la nak cari kedai makan kat mana kan!opss lupa lak, jom cerita pasal kereta sewa..actually before nak fly, mmg saya cari gak la info pasal kereta sewa, yang penting area lapangan terbang..kalau jauh, sure kena add RM10..so kami dapat yang Anuar Kereta Sewa Langkawi, harga berpatutan, rm70 untuk satu malam, kereta viva auto..no phone dia : 012 2557584..kena deposit rm50 tanda booking kereta kan!

Apartment yang kami menginap tu dekat Pekan Kuah, dekat sangat dgn kedai2 macam Haji Ismail Group, tapi kena naik kereta gak la..kan jenuh pulak kalau berjalan..so lepas solat Zohor, kami keluar..cari2 kedai makan biasa tak jupe..so nampak la Thai Town Seafood...tengok menu dan senarai makanan agak mahal...huhuhuhu..so total makan tengah hari..RM73.20..ada service charge..makan bertiga..hanya 2 lauk...sofiya tak termasuk yer..sabar je la....rezeki mereka kan!

dah makan, kami teruskan destinasi pertama ke Kota Mahsuri...jangan risau, sure ada papan tanda..follow je..insyaAllah sampai...tiket untuk masuk adalah dalam RM7.00 per person..so bertiga kena la RM21.00..sofiya free yer! Dalam ni boleh baca tentang sejarah Mahsuri dibunuh, ada tayangan tentang Mahsuri, yang penting ada makam Mahsuri..tapi tak tahu la sejauh mana kebenaran tentang sejarah Mahsuri, lagipun terfikir apa la istimewa sangat dengan Mahsuri sehingga sukar ditikam kecuali dgn keris pusara arwah atoknya dan berdarah putih...bila fikir balik, Nabi Muhammad lagi istimewa, tapi darah Nabi tetap warna merah macam kita semua...kepada yang berminat dengan sejarah..boleh la singgah di sini...

kemudian perjalanan diteruskan ke Oriental Village Langkawi..dari makam Mahsuri, kena pi lalu Padang Matsirat..agak-agak 30 minit nak sampai sini..kawasan-kawasan untuk org kaya..sbb ada beberapa hotel mewah area sini yer...kat sini la kalau kawan-kawan nak naik kereta kabel yer...kami sampai dah pukul 5 atau 6 ptg camtu..kedai2 banyak dah nak tutup, tapi kereta kabel tak tutup lagi yer kawan-kawan..so kami pergi peak hour...so satu tiket untuk dewasa RM15.00..so bertiga, RM45.00..dan untuk sofiya pula dikenakan RM10.00 yer..perasaan naik kereta kabel?? mmg cuak sangat2..rasa gayat...takut pun ada..mmg 100% kena berserah pada Allah..ye la, masa kat dalam kereta kabel, terfikir la macam mana kalau terputus ke apa..arghh mmg takut..diam tak terkata la...dia ada 2 stesen...tapi mmg tinggi la naik..dr 1st station tu, mmg curam la dan amik masa lama skit...dalam 15 minit kot (tak silap la)...then pit stop kitaorg yang 1st station..mmg sejuk, berangin..permandangan sungguh cantik...masyaAllah..SubhanaAllah..sungguh cantik ciptaMu...kemudian diteruskan last station...kat atas tu lagi cantik..SubhanaAllah..lagi sejuk..kena berhati2 jaga sofiya la, maklum la dia kan kecil..mmg kena pengawasan 100%...ada jambatan gantung..tapi tak gantung sangat...maksudnya tak goyang2..tapi rasanya dah tutup..kami tak larat dah...duduk kat atas, suami sempat amik gambar masa matahari terbenam..sungguh cantik..SubhanaAllah...walau pada mulanya gayat..tapi bersyukur, selamat sampai..dan dapt lihat pemandangan Pulau Langkawi....satu keistimewaan ber'jaulah' ialah dapat melihat keindahan ciptaan Allah...dah puas..kami pun turun..masa turun tak de la gayat sangat...rasa selamat skit...

Actually, Oriental Village, conceptnya sama macam Colmar Tropicana, Bukit Tinggi...macam tu la..ada restaurant Arab, Korea, dan ada Zon duty...tapi masa ni kedai2 dah tutup masa kami turun...tapi sbb dia macam Colmar Tropicana, so tak ralat sangat pun..yang penting keinginan cik husband nak naik kereta kabel berjaya dilaksanakan...

Perjalanan diteruskan ke Pekan Kuah..mencari makanan malam pulak...kami makan kat area Jetty Point je..agak murah atau lebih kurang je..saya makan laksa, RM3.00, suami, nasi goreng paprik, RM4.50..MIL pulak makan kuew tiaw goreng, RM4.00, sofiya nasi goreng pattaya, RM4.50..air sirap limau..RM1.30 dan yang lain ais sejuk, RM0.30 per glass..so total RM18.50...mulanya adik yang macam suara Nina masterchef tu salah kira..ye la takkan RM23.60..so my MIL minta kira semula...then, kami teruskan ke pekan nak window shopping..so 1st ni beli barang2 yang dipesan..MIL pulak hajat nak beli pinggan mangkuk..opss harga pinggan mangkuk macam luminarc, correle takde murah pun..mahal..sama kat sogo kalau ada sale...so takdenya kami beli...malam pertama cuma borong coklat kawan pesan..then terus balik.....

Balik2 je saya ngan sofiya mandi dalam tub..bukan main happy sofiya dpt mandi tub walaupun dah 10 mlm lebih..itu la perjalanan untuk hari pertama..gambar next entry yer la..still dalam kamera...jom list perbelanjaan hari pertama....

Sewa Kereta: RM140.00 + RM50.00(deposit) = RM190.00
Roti + Sabun Mandi: RM2.60
Makan Makam: RM18.50
TOTAL: RM 401.20

ps: pada mulanya saya tak dpt cuti, maklum la no staff belum ada lagi..tp b4 balik jupe dekan...tanya status...akhirnya dapat (sebagai reminder)